søndag 1. juli 2012

Stabbursdalen nasjonalpark

Ytre Billefjord - Stabbursdalen - Alta .03.06.2012 - 23.06.2012

Fisking i Stabburselva.

Første tur var ferdig, nå var det på tide med tur to. Vi tok bussen fra Kirkenes til Lakselv, ei lang melkerute, men mye fint å se på vegen. Vi bodde i Lakselv noen dager, her brukte vi tiden på å handle inn fiskeutstyr og mat og siste planlegging av rute. Vi la opp til et begrenset matlager, siden planen var å få mye fisk. Vi var litt usikre på hvordan isforholdene var oppe i fjellene nå, men vi gamblet på at dette ville gå bra siden det hadde vært sommer og isfritt i Pasvikdalen, da må det vel være bra her også?. Det skulle vise seg å bli en aldri så liten tabbe.
Når alt var klart satte vi oss på bussen med sommerfugler i magen. Bussjåføren var snill nok til å sette oss av ved en grusvei litt etter Ytre Billefjord. Det var sol, varmt og blå himmel. Sekkene var tunge, og vi gikk sakte men sikkert oppover grusveien. Optimismen var på høygir og vi så frem til ca tre uker med fiske, kos og utforsking av dette området.

Kathrine venter på bussen.
Det ble noen tunge bakker i begynnelsen.
Humøret er på topp og vi var spente på om det kom til å være is på vannet vi skulle slå leir ved.
Tung sekk? Neida.
Herlig utsikt.

Vi gikk ikke lange marsjen første dagen, da vi kom frem til vannet vi skulle slå leir viste det seg at her var det is , mye is. Ja ja, vi får vente med fiskeriet, uansett håpte vi at det ikke kunne ta lang tid før isen gikk i denne varmen. Dessuten fant vi en liten isfri vik der vi kunne ta et par kast. Det ble ingen suksess. Vi gikk en liten "topp tur" for å nyte utsikten over Porsangerfjorden.

Leir ved Stuorrajavri.
Ikke lett å fiske her.
Fortsatt en del snø.
Utsikt mot Porsangerfjorden.
En liten vik som var isfri.
Grubling.
Fortsatt en del snø på fjellet.

De neste dagene handlet stort sett om vandring til nye vann, som ikke var isfri. Dessuten begynte været og bli dårligere, det ble kaldere og mer nedbør. Men vi holdt motet oppe, vi var alltid like optimistisk før vi kom til et nytt vann, kanskje det er isfritt her? Vi blie stort sett skuffet. Dessuten begynner vi å merke at vi ikke har den største menyen om dagene. Frokost er en bitte liten riengrynsgrøt hver, lunsj er noen få ruter sjokolade og middag består av en stk Toro gryte med en potemos som vi deler. Vi sulter ikke, men angret på at vi ikke hadde med litt mer mat. Stort sett var vi sulten når vi skulle legge oss, og nettene  ble brukt til å drømme om herlig feit mat og snop.

Videre oppover fjellet.
Selv om det var is på vanna, var det veldig fint å være der.
Fortsatt kjølig når sola gikk ned.
Leir ved Gothejavri.
Nattvandring, mye tåke.

Etterhvert ble døgnet snudd og mye av vandringen ble gjort seint på kvelden, eller nattestid. Når vi ankom Skaiddejavri så vi at det sto to jordgammer ved vannet. Den ene var åpen. Men siden vi foretrekker å sove ute, endte det med at vi slo opp teltet nede med "stranden". Et vann som lå 100 meter lenger nede viste seg å være isfritt, men det enste som skjedde her var at to sluker blir ofret til fiskegudene.

Jordgamme ved Skaiddejavri.
The Shire?
Den ene gammen var åpen.
Vi slo heller opp teltet.
Noen som dristet seg ut på isen.

De neste dagene ble det vått og fuktig vær. Når vi ikke gikk ble vi stort sett liggende i teltet og lese bok eller høre på podcast. Takk til radioresepsjonen for god underholdning.
Vi begynte å nærme oss nasjonalparken, og tro det eller ei, solen var tilbake. Helt blå himmel og herlig varme, selv om vi var sliten gikk vi med et smil om munnen og nøt tilværelsen. Ved grensen til nasjonalparken møtte vi to karer fra DNT som var i full gang med å merke sti. De ga oss gode råd om hvor vi burde krysse elvene vi skulle passere på turen, dessuten kunne de informere om at det var isfritt på Nuorttat Bastinjavri som lå rett innenfor parken. Vi takket for hjelpen og gikk videre.

Så kom det bra vær igjen.
En liten kulp som måtte fiskes i før vi skulle inn i nasjonalparken.

Da vi kom til Nuorttat Bastinjavri hadde det skyet over igjen, men fiskelysten var stor og det tok ikke lang tid før stengene var montert. Vi gikk rolig ned til vannet og stilte oss ved en elveos. Her er det full aktivitet og vi ser flere ørreter som ligger i vannskorpen og slurper i seg fluer og andre herligheter som kom drivende ned elven. Her var det ikke vanskelig å få fisk, vi hadde napp på hvert tredje kast. Etter en halvtime lå syv herlige ørreter i lyngen med vekt på mellom halvkiloen og kiloen. Vi ga oss med fiskingen og tilbrakte resten av kvelden fråtsende i deilig fisk. Kokt og stekt ørret, endelig kunne vi spise oss stappmett! Vi ble her et par dager før turen gikk videre.

Endelig!
Endelig for Kathrine også.
Nydelig ørret.
Nå kunne vi spise oss gode og mette.
Kathrine er fornøyd med dagen.
Det ble både stekt og kokt ørret.
Etter noen fuktige dager var det greit å få tørket litt klær.
Nuorrttat Bastinjavri.

Planen var nå og gå til Suohpasluoppal som er en stor kulp i Stabburselva. Før vi kom hit måtte vi krysse Stuora Navggastatjohka, noe som ble en våt opplevelse. Elven var stor grunnet all snøsmeltingen, men etter rådene vi fikk av de to karene fra DNT fant vi en plass der elven var grunnere og vi kom oss over.  Når vi kommer frem til kulpen ble vi med en gang gira på å begynne å fiske, dette måtte være en god fiskeplass. Vi fant en del rester etter leirplasser noe som kunne tyde på at dette var en populær plass å stoppe. Etter x antall timer uten så mye som et napp ga vi opp. Resten av kvelden ble brukt til bålfyring og ei "nydelig" Toro gryte.

Rett før vi skulle krysse Stuora Navggastatjohka.
Kathrine er litt skeptisk.
Her krysset vi. Stuorra Navggastatjohka.
På veg mot Stabburselva.
Suhpasluoppal.
Fin kulp.
Her hadde jeg virkelig trua på at vi skulle få fisk.
Det gjorde vi ikke.
Vi fikk nøye oss med ei torogryte.
Deilig å varme seg på bålet.

Ruten gikk videre til Bohkosjavri -Ruhkkojavri -Holmvannet og Veivannet. Før vi kom til Bohkosjavri så vi en elgku og en kalv som sto å beitet ca 100 meter fra oss. Et herlig syn, noe som minnet oss på at vi var veldig glad for å være her, selv om turen ikke hadde blitt helt som planlagt.
Når vi slo leir ved Veivannet var mye av utstyret vått grunnet tre elevkryssinger og en del regn, men vannet var isfritt. Etter et par timer med fisking lå to ørreter i gryta med nudler og fiskesaus som tilbehør. Nam nam.

Et militært fly som kom susende over oss.
Stor elg og liten elg.
På veg mot Bohkosjavri.
Sol og varme, herlig.
Ikke all snøen hadde smeltet.
Stabburselva i det fjerne.
Her ble det nok en vading, Bohkosjoka.
Lite fisk å få i Bohkosjavri.
På veg mot Ruhkkojavri.
Fint landskap.
Ruhkkojavri, fortsatt mye is her.
Fast fisk i Vegvann.
Kvalitetsørret.
Ørret og nudler.

Dagen etter var det regn og kraftig vind. Det var tungt å komme seg ut av soveposen, kle på seg våte klær og sko. Vi begynte å glede oss til å komme til Alta og få en varm dusj. Planen var å slå leir ved Tverrfjelltjønna, men det endte opp med at vi gikk hele vegen ned til Bjørnstad. Her ringte vi til en taxi og ble kjørt Alta River camping.

Nede fra fjellet, litt tørking av utstyr før vi gikk siste biten.

Her endte vi opp med å bli fire dager for å tørke alt utstyret, vaske klær og spise god mat. Vi gikk flere småturer langs Altaelva for å se på alle laksefiskerne. Vi fikk sett en heldig mann som fikk en laks på ca 10 kg, flott opplevelse.

To glade vandrere som gleder seg til en varm dusj.
Alta River camping. Luksus!
Altaelva.
Fiskesesongen hadde startet i Altaelva.

I etterpåklokskapens navn burde vi utsatt turen et par uker for å unngå isbelagte vann, men samtidig var det fint å være her på et tidspunkt der vi fikk mye av parken for oss selv. Vi skulle gjerne hatt litt mer mat, men det skal koste litt å ikke få fisk. Alt i alt var Stabbursdalen en fin opplevelse. Men vi fant en del boss etter folk som hadde vært her tidligere, spesielt langs Stabburselva, ikke noe særlig. Må vel være mulig å forvente at folk rydder opp etter seg. Men utenom litt søppel er dette et område ei perle, spesielt for de som er glad i å fiske, men da bør du ta turen i juli eller august. Schallabais!