mandag 1. august 2011

Rogen natureservat og Femundsmarka

Sommeren 2011 var vi på en "padle ekspedisjon" i Rogen naturreservat og Femundsmarka. Bildene fra turen er ganske dårlig grunnet feil innstilling på det ene av kameraene. Håper likevel at noen får glede av å lese denne turrapporten.

Vi hadde nylig gått til innkjøp av en Allykano. Den hadde hittil bare blitt brukt på en kort tur i Osvassdraget utenfor Bergen, og vi hadde nå bestemt oss for at vi ønsket å dra på en lengre padletur i litt villere omgivelser. Det tok ikke lang tid før vi bestemte oss for Rogen naturreservat og Femundsmarka.

Endelig skulle vi oppleve Rogen naturreservat og Femundsmarka

Vi bestemte oss for følgende rute: Kjäringsjön - Rogen - Bredasjön - Store Våndsjön - Vonsjøen og samme veg tilbake.

Da vi ankom Kjäringsjön strålte solen, men vi så skumle skyer sigende mot oss på himmelen og inn i mellom tordnet det. Her gjelder det å komme i gangs raskt for å finne en leirplass. Vi fikk ordnet med fiskekort, betalt for parkering de neste to ukene, montert kanoen og padlet i veg.

Kjäringsjön.
Mye utstyr.
Vi gleder oss.
Kano pakket og alt er klart for  utforske denne "villmarken"

Fra Kjärringsjön ble det litt bæring og slit før vi kunne slå opp leir ved bredden til Rogen, her var det fint. Det hadde begynt å mørkne og det var stille på vannet. Det var to fornøyde padlere som sovnet ut på natten og gledet seg til turen videre.

Fornøyd med å være fremme ved Rogen.
Kathrine lager den daglige havregrøten, nam nam.

Vi padlet langs Rogen et godt stykke før vi fant en øy gruppe som så fin ut og padle etter så å vi fikk krysset. Vi hadde blitt advart om at Rogen kunne være skummel og vi måtte være forsiktig når vi skylle krysse denne innsjøen. Vi måtte vente ei natt før vinden roet seg nok til at vi så på det som forsvarlig å krysse til andre siden.

Liten pause ved Rogen.
En av mange fine strender man kan ta seg en pause på.
Det ble ei natt her ved Rogen for å vente på at vinden skulle roe seg.
Sommerens eneste bad.
Så kom det en regnskur.
Kvelds idyll.

Neste etappe ble å bære kanoen og padle over noen små vann før vi kom til Bredasjön. På kartet så dette ut som en smal sak, men det viste seg å bli tyngre enn planlagt. Når vi endelig var fremme padlet vi ikke langt før vi fant en perfekt leirplass. Det tok ikke lang tid før teltet var slått opp og middagen var spist. Når mørket senket seg vart det fisking som resulterte i en ørret på ca 6 hekto og ei gjedde på ca 1,5 kg, det vart et solid kveldsmåltid. Vi trivdes så godt på denne øya "vår" at vi ble her ei natt til. Vi traff på to andre padlere som kunne fortelle om dårlig fiske de siste dagene, forøvrig de eneste menneskene vi traff etter vi forlot Rogen.

Klar til å krysse.
Vi var litt nervøse før vi skulle krysse, men det gikk helt fint.
Ikke noe problem å krysse når været ble så bra.
En gapahuk på andre siden av Rogen, her begynte en tung bære etappe.
Så skulle det bæres.
Endelig fremme ved Bredasjön, det ble litt av et slit opp hit.
Første og eneste ørreten på denne turen.
Kathrine er storfornøyd med gjedda si.
Grei kvalitet på ørreten her.
God stemning.
Så kom det en liten byge, den forsvant heldigvis fort.
Når det først regnet, så regnet det en del.
To andre padlere på tur, de kunne rapportere om dårlig fiske de siste dagene.
En liten dorgerunde som ikke ga resultat.
Blikkstille på vannet.
For en dag.
En grei utsikt å nyte kaffen til.
Magisk.
Bredasjön viser seg fra sin beste side.

Turen videre gikk videre til Store Våndsjön. Været var bra, men noe ustabilt. Midt på dag sitter vi på en liten øy og spiser pannekaker til lunsj, men plutselig begynner det å blåse kraftig, den stille sjøen blir plutselig hvit av skum og bølger som slår opp etter land. Vi bestemte oss derfor for å slå opp leir her og heller padle videre neste dag. Da vi våknet var vinden såpass rolig at vi kunne fortsette.

En av de mindre tjørnene mellom Bredasjön og Store Våndsjön.
Alltid like herlig å være ferdig med bæringen og padle utpå et nytt vann.
Kathrine gleder seg til å utforske Vonsjøen.
Her skulle vi stoppe for lunch, men ble hele natten siden det etterhvert blåste opp.
Ikke ideelle padleforhold.

Neste leir ble på norsk side, Vonsjøen, ikke så langt unna Larsholm. Det hadde begynt å blåse relativt kraftig igjen og dette skulle vise seg å vare ei stund. Vi hadde leir her en del dager, vi fiske, gikk dagstur langs Vonsjøen,og til tjørnene idet som kalles "Krattland" . Fisket var ikke noe særlig, vi fikk ei gjedde på ca tre kg og en abbor på ca hallkiloen. Men vi storkoste oss, en veldig vakker og uvant natur for oss som har for det meste trasket på høyfjellet på Sunnmøre. En av nettene våknet Anders av noen rare lyder, han åpnet øyene og så en liten skygge i forteltet. Det viste seg å være en røyskatt som hadde gått løs på matlageret vårt, vi fikk skremt den vekk og konstatert at den hadde gnagd gjennom matposen og forsynt seg med sjokolade og pannekakerøre. Egentlig en morsom opplevelse og vi ble ikke særlig sinte, sjokolade hadde vi nok av. Men det skal sies at Anders ikke var særlig høg i hatten når han våknet av disse lydene, bra at Kathrine var der og passet på.

Mistet en ørret rett ved land her.
3 kg.
Gjedde smaker bra det, hvert fall med mye saus.
Vonsjøen, Krattvola til venstre.
Klar for en dagstur i Krattland.
Her var det tungt terreng å bevege seg i.
Disse er karakteristisk for Femundsmarka.
Steinur etter steinur.
Vonsjøen i det fjerne.
Vi slo kjapt fra oss å bære kanoen til Lille Vonsjøen.
Slitsomt.
For en frekkas!
Sjokoladetyven.

Da vi var klare for turen tilbake blåste de en del på Vonsjøen. Vi holdt oss nært land og var svært forsiktig. Men tross mye vind var det sol og egentlig en veldig fin dag og vi tok oss god tid for å nyte naturen. Da vi kom til bredden av Bredåsjön blåste det så mye at vi bestemte oss for å ligge her ei natt før vi  skulle padle videre.Vi slo opp tarpen inne i skogen og brukte resten av kvelden på Toro gryte og høytlesing fra ei Jo Nesbø bok. Neste dag stod vi opp ganske tidlig med et håp om at det skulle være roligere vind, og det var det. Men da vi kom ut på Bredåsjön blåste det opp igjen og vi måte bare komme oss inn på land så fort som mulig. Her fant vi en veldig fin leirplass, med ly for vinden og det endte opp med at vi ble her et par dager. Her var det noen småvann som så spennende ut, da vi startet å fiske tok det ikke lang tid før vi hadde landet både en del små harr og en abbor på 800 gram. Anders toppet dagen med ei gjedde på 4,5 kg! En  kamp som varte flere minutter med heftig utras på snella og kraftig hjertebank hos fiskeren. Men selv med ei 0,20 sen vart gjedda landet og jubelbrølet runget ut i skogen.

Grensa mellom Norge og Sverige. Tok bildet på veg tilbake.
Det kunne til tider være grunt i vannet, så det var viktig å følge med.
Vakkert ved Vonsjøen.
Lunchpause før vi forflyttet oss mot Bredåsjön.
Grunnet mye vind på Bredåsjön ble det ei natt her.
Bunnmeite.
800 gram.
Kampen er i gang.
4,5 kg.

Vinden ville ikke gi seg og vi bestemte derfor for å padle siste del av Bredåsjön på natten. Denne natten glemmer vi aldri da vi padlet i  bekmørket, månen lyste opp og speilet seg i  det blikkstille vannet. Fisken vaket rundt kanoen og vi så noe som svømte forbi oss som vi aldri har blitt enig om hva var. Anders mente det var et lemmen, mens Kathrine mente det var en slange. Det er fortsatt et mysterium.

Klar for nattpadling.
Vi så noe i vannet som vi aldri ble enig om hva var.
Blikkstille midt på natten.

Neste dag var vinden borte og solen skinte. Vi bar kano og sekk til Rogen og krysset uten problemer. Rogen viste seg fra sin beste side med speilblankt vann og ikke så mye som et lite vindpust som brøt vannflaten. Vi hadde tenkt til å ha ei siste leir natt her, men bestemte oss for å fortsette til Kjärringsjön, fristelsen for et solid matauk i Røros ble for stor.

Pakket og klar for siste etappe.
Farvel til Bredsjøen.
Sommeren var kommet for fullt.
Etappen fra Bredsjøen til Rogen gikk en del lettere på tilbaketuren.
Hva skal man si?
Vi nærmer oss Rogen.
Så var det bare innspurten igjen.
Å krysse Rogen under slike forhold var en verdig avslutting på denne turen.
Da var vi over, og er klar for siste etappe mot Käringsjön

Da vi satt i bilen og kjørte mot Rørøs var begge enige om at dette hadde vert en herlig tur, og at en eller annen gang skulle vi tilbake hit. På forhånd var vi litt "bekymret" for at det skulle være mye folk i disse områdene, men etter vi forlot Rogen møtte vi to personer på Bredsjøen og ellers hadde vi alt for oss selv i de ca to ukene vi fartet i disse svensk norske skogene. Så vi anbefaler absolutt folk å ta seg en tur hit, og spesielt med kano. God tur!

1. Fantastisk fin rapport! Fin fisk fikk dere også! Det er moro! Håper å få meg en padletur fra Kjäringsjöen i juli. :)

1. Fiske var bra det, men skulle jo ønske at vi fikk litt mer ørret. Kjaringsjon er et glimrende utgangspunkt, kan ta en harry handel i samme slengen. Når man forlater Rogen kommer den skikkelige villmarksfølelsen.

2. Mye fin stemning her! Ingenting er som kanotur på speilblankt vann. Flotte bilder og fisker også! Jeg så ikke mye feil på dem! Kanskje litt høy ISO på noen? Ser frem til flere rapporter :)

1. Vi får se når det kommer flere rapporter. Vi har ikke flere langturer på cv'n, men kanskje det kommer noen rapporter fra diverse helgeturer etterhvert.

3. Strålende rapport. Ble virkelig padlesugen for ikke å si fiskesugen. Våren nærmer seg med stormskritt...

4. Hei! Trodde jeg hadde saumfart nettet for alt stoff om Femundsmarka, men så kom jeg over siden deres. Takk for god lesning! Har selv vært noen turer til områdene dere har besøkt. Ser på et av bildene at dere har vurdert å bære fra Vonsjøen til Lille Vonsjøen. Denne bæringen er ikke så ille som man skulle tro, dersom man pakker ned allyen. Stien som går over her er slett ikke dårlig etter Femundsmarkstandarder. Vi var riktig nok tre mann til å fordele allyvekten, men alt i alt konkluderte vi med at hjemturen vår (Vonsjøen-Lille Vonsjøen-Våndåhåen-Rogen) var mindre anstrengende enn turen innover (Rogen-Bredåsjøen-Läsjøen-Vonsjøen). I tillegg fikk vi en rundtur, slik at vi fikk sett mer av terrenget her inne. Akkurat som dere krysset vi et blikk stille vann midt på natten i måneskinn. En magisk opplevelse :) Gleder meg til å ta fatt på rapportene deres fra Nordkalotten. Jeg tror neste tur går opp dit :)

1. Hei og takk for at du tok turen innom bloggen vår.

Stemmer at vi vurderte ruten via Lille Vonsjøen, på grunn av det som står i Monsen-boka om Femundsmarka valgte vi å ikke prøve. Men veldig kjekt å høre at det er en mulighet som er gjennomførbar. Kanskje vi kommer til å prøve den ved en senere anledning. Trivelig at du skal lese gjennom rapportene fra Nordkalotten, om ikke lenge kommer rapportene fra årets turer fra Finnmark og nord Troms, håper du vil kose deg med de også.

Bare å spørre om det er noe du lurer på, har blitt en del turer på Nordalotten de siste åra så liker å tro at jeg har fått litt kunnskap om temaet etterhvert:)

5. Bare 4-5 mnd til vi skal padle ut fra Kæringsjøn selv :) Greit med en liten titt innom siden deres for å roe ned de verste turabstinensene.

6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

7. Hei,
    Takk for finfin rapport :) Vi skal padle her i sommer. Gleder oss!