mandag 30. juli 2012

Ifjord til Sirbma

01.07.2012 - 30.07.2012
Det finnes stor fisk på Ifjordfjellet.

Endelig var sommeren her. Neste tur skulle gå fra Ifjord til Sirbma. En kosetur fra dag en! Dette er et område som er kjent for godt ørret og røye fiske, nå levde ikke kilosørreten trygt.

Vis Ifjord - Sirbma i et større kart

Etter et par dager i Lakselv var vi klare for neste eventyr. Tanken på at vi skulle svinge stanga hver dag i en hel måned var bare helt herlig. Sekkene var pakket til bristepunktet da vi gikk av bussen noen få kilometer før Ifjord, her fulgte vi en kort grusvei før oppstigningen til høyere terreng begynte. Sekkene var propp full av mat og alt for mye fiskeutstyr, tror fiskesjappa i Lakselv var fornøyd med dagens omsetting etter vi hadde fullført vår handel der.

Skal tro om jeg har nok sluker?

Planlegging på hotellrommet.

Første marsj ble ikke lang, fiskelysten verket i kroppen og teltet ble slått opp ved et lite vann som så spennende ut. På vei hit var været veldig skiftende, først sol, så regn, så snø og tilbake til sol. Etter å ha slikket en hel del sol i lyngen vart fiskeutstyret montert og vi fisket oss grundig gjennom en del av vannene i nærheten. Resultatet første dagen ble heller dårlig og det endte med at vi kokte oss pasta til middag. Selv om vi ikke fikk fisk var humøret på topp, vi visste at vi hadde så god tid at det ville bli utallige muligheter til å lure storfisken.

Vi har gått av bussen et par kilometer før Ifjord.
Det snødde faktisk litt på veg oppover.
Første leir.
Ikke noe is på vanna her, herlig!
Fiskelysten var på topp.
Nydelig kveld.

Når vi kom til neste leirplass bestemte vi oss for at døgnet skulle bli snudd og fisket skulle foregå på natten. Mens vi ventet på at klokken skulle passere midnatt satt vi ved teltet, drakk kaffe og hadde høgtlesning fra ei bok om Roald Amundsen.

Høytlesning om Roald Amundsen.

Når klokken var ca 0200 begynte vi å fiske, planen var å fiske, fiske, fiske. No skulle vi ha fisk. det tok ikke lange tiden for første røyen lå i håven, ikke de største men bra matfisk. Rett før vi skulle gi oss kjente Anders at det rykte i stangen, et solid mothugg ble gjort og kampen var i gang. Dette var turens største fisk så langt, etter noen minutter lå det ei røye på 1,1 kg sprellende på land. Før vi la oss spiste vi et solid måltid bestående av stekt røye og bacon. Ren luksus. Det var ikke vanskelig å få sove etter den middagen. Rett i koma begge to.

Nattfiske.
Vi fikk kun røye i begynnelsen av turen.
Røye på 1,1 kg.
Herlig fisk.
Røye og bacon.
Ikke noe å si på kvaliteten.
Her hadde vi det fint.

Vi tok oss god tid på denne turen, vi hadde stort sett to eller tre overnattinger med på leirplass. På Ifjordfjellet ligger det fristende fjellvann som perler på ei snor, og vi fisket i stort sett alle vi hadde i nærheten.

Vi går videre.
Alltid spennede å komme til et nytt vann. Vi fisket i de fleste som vi gikk forbi.
Noen har glemt foten sin.
Mye rart man finner på Ifjordfjellet.
Blikkstille på vannet.
Herlig leirplass.
Sushi ala Finnmarksvidda.
En trøtt fisker, dette er midt på natta.
Hva skal man si?
Synkronfisking.
Fornøyd fisker.
Regnbue.
Kommunisering med omverdenen.
Et tegn fra høyere makter?
Reparasjon av stangen, fungerte dårlig.
Nattvandring.

Da vi kom til et vassdrag som var blitt anbefalt av kjentfolk var vi ekstra spente, her skulle det være mulig å få stor ørret. Leir ble etablert og forventningene var store. Det var tydelig at dette var et godt besøkt område, langs vannet fant vi mye rester etter tomflasker og anna søppel. Ikke bra, synd at folk ikke rydder opp etter seg. Bålfyring ble en smal sak her, rundt omkring lå det sekker fulle av ved som bare ba om å bli brukt. Etter å ha snudd døgnet bestemte vi oss nå for å komme tilbake i vanlig døgnrytme. Vi merket at det gjorde oss sløve og døsig å være våken på natten og sove på dagen. Derfor ble fisket her stort sett gjort på dag og kveldstid. Det skulle vise seg å ikke være så negativt. Vi fikk rikelig til maten, både røye og ørret. Ca midt på dag ble det tatt ørret på 1,1 1,2 og 1,3 kg så og si på samme plass. Vi var storfornøyd.

Myggjakken er på.
Alltid like kjekt å fisk.
1 og 1,1 kg.
1,3 kg.
Fin jente og fin fisk.
Nam nam.
Foliebakt ørret og fløtegratinerte poteter.
Vi koste oss.

Vi ruslet videre og etter en beskjeden økt ankom vi Dollajavri. Planen var å innlosjere seg i Dollahytta  Da vi kom hit var hytta opptatt, vi slo opp teltet noen hundre meter fra hytten. Etter kort tid så vi det kom en kar gående mot oss, tydeligvis han som bodde i hytta. Han satt seg ned og slo av en prat. Han fortalte villig om gode fiskeplasser og selvopplevde fiskeskrøner. Han har vært på denne hytten hver sommer i to uker de siste 20 årene, det var onkelen hans som i si tid var med på å bygge Dollahytta. Før han gikk inviterte han oss inn på kaffi. Etter en stor kanne kaffe var drukket sa han at dette er siste dag på hytta og han gikk i tilbake i morgen. Vi er hjertelige velkommen til å ta over hytta etter han. For en kjernekar, kjekt å møte slike folk på vidda. Dagen etter flyttet vi inn, for ei koselig lita hytte. Vi tilbringte tre dager her. Slappet av i hytta, drakk kaffe og hørte på radio. Noe som vi spurte om var greit før vår nye venn vendte nesen hjemover, det var det selvfølgelig, han skulle ta med nye batterier neste gang han kom tilbake.

På  veg til Dollahytta.
Det vart ei natt i telt ved Dollajavri før vi kunne flytte inn i Dollahytta.
Røye rett under kiloen.
Pannekaker til frokost.
Kathrine likte seg på Dollahytta.
Fiskesuppe.
Mer foliebakt ørret.
Ørret som ble tatt på morgenkvisten når jeg skulle hente mer vann.
Herlig å kunne bo i ei hytte noen dager.
Dollajavri.
Viktig å skrive i hytteboken.

Nå begynte vi å nærme oss Sirbma, og vi merket at trafikken av andre mennesker økte. Vi fisket i elver og vann og fikk rikelig med fisk. Til allt hell fant vi ei åpen hytte etter noen dager med regn slik at mye av utstyret hadde blitt vått. Her ble telt og klær tørket. Dette var en liten del av ei større hytte som sto åpen, takk til de som er så snille å la et slikt krypinn stå åpent.

Guorgajohka.
Grei fangst i dag også.
Ikke mye mat igjen her.
Nok en ørretmiddag.
Piknikskinke er luksus.
Livet i  teltet når man er værfast.
Kan gjøre deg gal.
Nydelig elv.
Ei våt natt.
Åpen koie ved Gurteluoppal.
Villmarksliv og Vi menn, vi klaget ikke.
Flott område.
Slik så hytta ut, det var bare en liten del som sto åpen. Takk for oppholdet.

Vi begynte nå å følge et atv spor som gikk hele vegen til Sirbma. Vi merket at lysten etter snop, øl og junkfood økte og vi satte opp farten. Da vi kom til enden av turen vart teltet slått opp ved Tanaelva. Vi handlet på den lokale butikken og trykte i oss alt vi hadde drømt om de siste dagene. Neste morgen tok vi bussen til Karasjok, og vi var klar for neste opplevelse. en måneds padletur fra Ivalo til Munkefjord.

Været var stort sett bra resten av turen.
Ei lita pause, Kathrine nyter solen i Lyngen.
Matpause.
Snart fremme i Sirbma.
En liten blund etter et stort måltid ved Tanaelva.
Leir ved Tanaelva.
Fornøyde vandrere klare for nye eventyr.

Ifjordfjellet og Laksefjordvidda er et drømmeområde for de som er gald i å fiske. Her er det ikke vanskelig å få nok fisk til middagen. Terrenget er lett forflytte seg i, og en fin plass til å slå opp leir finner du over alt. Største utfordringen er å bestemme seg for hvilke vann som skal fiskes i. Her er det så mange muligheter at man ikke har sjangs å rekke over alt.
Siden vi følte at matsekken var litt for liten på turen i Stabbursdalen, tok vi med oss rikelig med mat på denne turen. Dette gjorde at sekkene vart unødvendig tunge, vi kunne også helt sikkert redusert en del på fiskutstyret. Noen ting lærer vi aldri. Så må vi også si at det er synd når man finner søppel etter andre mennesker. Heldigvis var det få plasser vi fant dette, men det ødelegger litt av inntrykket.
Men alt i alt er vi ikke i tvil om å anbefale en tur hit for de som måtte ønske det, her er det gode sjanser for å oppleve et godt fiske. God tur.

1. Igjen en flott rapport! Dere dro bra med fisk på turen ser jeg. Var det lite mygg på turen?

2. Overaskende nok så var det lite mygg. Det var et par dager der det var ille, men stort gikk det bra. Har vært to ganger i dette området på sommeren uten å bli plaget noe særlig av mygg. Påstand: Finnmarksmyggen er oppskrytt?:)

3. Så ut til å være en knallfin tur! Dere er heldige som har fiskeinteressen begge to! Har bodd i Lakselv i to år, men kom meg aldri inn i disse områdene. Hvilke farger tok hhv røyene og ørretene der inne?

1. Det er andre gang jeg vandrer i disse områdene, fiske her er alltid bra. Tror det må være et av de beste stedene i hele landet når det gjelde ørret og røyefiske. Vi fikk mye røye på svart og rød jensen pirken 18 gram, ørret tok relativt ofte på kobber og rød spesial eller wobblere. Spiller kanskje ikke så stor rolle hvilken sluk man bruker, handler vel mer om vær og forhold... Du får ta deg en tur og prøve deg litt:) God tur!

4. Takk for gode tips! Har aldri fisket etter storrøye om sommeren og finnmark er vel riktig plass å starte med det. Fikk fin blink i Laggoelva på flue husker jeg, men det området var allerede veldig slitt på begynnelsen av 90 tallet. Tror det er riktig som du sier, forholdene har nok mest å si. Ifjordfjellet ligger på lista mi, men i år blir langturen lagt til Stølsheimen i Hordaland.

1. Gled deg til Stølsheimen! Et veldig fint område:)

5. Takk for at dere deler dette med oss.
    Hvor lang tid brukte dere på denne turen, en hel mnd?

1. Hei. Vi brukte ca tre uker, men da tok vi oss veldig god tid. Vet at det er en del som har tatt lignende turen å brukt ca ei uke, men vi trives med å slippe å jage kilometer og heller konsentrere oss om å fange storfisken:) Takk for at du tok turen innom bloggen:)

6. Ja det er til å bli rent smågalen av, å lese disse rapportene deres fra nordfylkene. Drømmer og nærmest hallusinerer over tanken på en måned i Finnmark og Nord-Troms i sommer. Fantastisk skildring og fine fotos. Den beste inspirasjon en kan få.

1. Så utrolig kjekt å høre. Kjekt at vi kan inspirere, god tur:)