onsdag 4. februar 2015

Utstyrsrapport: Crispi Skarven klassisk fjellstøvel

En god fjellsko er alfa omega for at turen skal være bra. Det finnes utallige muligheter ute på markedet. Tunge sko, lette sko, dyre sko, billige sko, lave sko, høye sko, osv. Med andre ord, ikke lett å bestemme seg for hva en ønsker å kjøpe. Siden 2010 har vi brukt Crispi Skarven klassisk fjellsko på de fleste av våre turer. Siden den tid har vi slitt ut to par hver. Her kommer noen ord om våre erfaringer med denne skoen.

Crispi Skarven klassisk fjellstøvel.

Komforten på disse skoa er det ingenting å si på. Ingen av oss har fått ett eneste gnagsår når disse har vært i bruk. Vi måtte ikke "gå inn" skoa, de har vært svært gode på foten fra første dag de ble tatt i bruk. Skoa gir god støtte for ankelen og fungerer utmerket med tunge sekker. Jeg har vel gått med sekk opp mot 30 kg uten problem. Bortsett fra at det var j.... tungt, men det er vel ikke skoa sin skyld. Et sentralt poeng er at hvis du skal kjøpe nye fjellsko, er det viktig å finne en som passer foten din godt. Og det er veldig individuelt. Dette har mye større betydning enn hvilken som ble testvinnere på ulike nettsteder eller friluftsmagasin. Crispi Skarven fungerte utmerket for oss, det er ikke gitt at de passer like bra for deg.
Crispiskoa har holdt oss tørre på beina på stort sett alle våre turer og vi opplever at vanntettheten er god. Når vi har krysset elver med skoa på blir jo de selvsagt våte, og når de først har blitt våte så tar det litt tid å få de tørre. Men det er ikke uvanlig med lærsko. En viss person har uttalt at en ekte villmarking må tåle å være våt på beina. Jeg er ikke nødvendigvis helt enig i det, men av og til er det ikke til å unngå at fottøyet nærmest blir gjort om til et akvarium. Dessverre.
Skoa har godt grep på underlaget og vi føler oss trygge når vi beveger oss over ura i regnvær. Jeg har lest at andre ikke alle har like god erfaring med grepevnen, men dette har som sagt ikke vært et problem for oss.
Snøringa på skoa fungerer bra og vi har aldri opplevd problemer med at skolissene har slitt. Crispiskoa er vel ikke de letteste på markedet. Mitt par i str. 42 veier 1700 gram og Kathrine sine i str. 38 veier 1412 gram.
Etter endt tur har skoa blitt pusset/renset og impregnert med Grangers G-wax. Godt vedlikehold av fjellsko er viktig.

Denne bruker vi til impregnering.

Så langt så godt. Men alt er ikke rosenrødt med Crispi skarven skoa. Den store svakheten er slitestyrken. Sålen blir fort utslitt, da spesielt tuppen på skoen. Det samme har skjedd hver gang. Etter å ha brukt skoa i ca to tursessonger så løsner tuppen av sålen. Ikke så lett å forklare så legger med noen bilder som viser problemet.




Vi har brukt disse skoa på alle turene våre på Nordkalotten, så det er ikke tvil at de har fått kjørt seg hardt. Men samtidig må jeg si at det er litt skuffende at slitestyrken er såpass dårlig. Jeg mener at når man betaler så mye penger for et par sko, skal de holde lenger. Siste paret kjøpte vi i 2013. Og når vi var ferdig med turene på Nordkalotten i 2014 var slitasjen et faktum. Det kan være at dette har blitt forbedret av Crispi. I så fall er jeg veldig interessert i å høre om noen andre der ute vet om dette er et problem Crispi har tatt tak i.

Vi skal kjøpe oss nye fjellsko til sommeren. Om ikke problemet med slitestyrken har blitt forbedret kommer vi nok til å gå for et annet merke. Veldig synd egentlig. Vi er strålende fornøyd med alt utenom denne viktige detaljen, og hadde ikke vært i tvil om å gitt tommel opp om dette hadde vært på plass.
Man kan i dag få kjøpe et par Crispi Skarven til ca 2400 kr.

Etterord:


Etter å ha skrevet dette innlegget tok jeg kontakt med Wenaasnordic, som er importør av Crispi i Norge. Jeg forklarte hva som hadde skjedd og spurte om dette var en reklamasjonssak. Jeg fikk beskjed om å sende skoa til dem. Etter et par dager fikk jeg en hyggelig mail om at et nytt par med Crispi Skarven fjellsko var på vei i posten. Veldig god og rask kundebehandling. Det kan vi like. Nå er det bare å glede seg til sommer og at de nye fjellskoa skal få kjørt seg på tur i blant annet Femundsmarka og Reinheimen nasjonalpark. 

7 kommentarer:

  1. En vis mann sa en gang: "det hjelper ikke at skoene er best i test om de ikke passer på foten." Dette gjelder forsåvidt også for slitestyrke. Finner du ikke andre sko som passer like godt, så må du bare gå mer slik at du sliter de ut så raskt at det er reklamasjon :P

    Vet du går mye, men høres ut som litt dårlig slitestyrke. Skulle jo tro de tålte å gå i steinur (antar det er det som har slitt så hard på tuppen). Har dere samme sko og har slitt de ut på samme måte like raskt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Steinura har nok en del av skylda her ja. Vi har samme sko og de har blitt utslitt på samme måte stort sett like raskt. Det er nok mest fremtredende på mine par, har kanskje noe med at jeg har den tyngste sekken. Vurderer jo å gi skoa en mulighet til, komforten er jo upåklagelig. Kanskje jeg er for kravstor i forhold til slitestyrken?

      Slett
    2. Får høre på sidelinjen her at Kathrine sine ikke blir slitt på samme måte på tuppen. Er det jeg som går på feil måte?:)

      Slett
    3. Mulig du er for frisk i frasparket?

      Slett
    4. Meget mulig. Mener jeg har hørt om andre med samme problem med skoa. Får håpe Crispi har forbedret dette. Da skal jeg være den første til å kjøpe et nytt par. Vurdere Scarpa Ladak, ser bra ut. Men de må selvsagt prøves først.

      Slett
  2. Hvordan er slitestyrken på det nye paret? Går det bedre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har fortsatt ikke slitt ut det nye paret, og komforten er som alltid upåklagelig. Har ikke brukt dette paret like mye som de tidligere, men kan virke som at slitestyrken er bedre ja. Tror jeg kommer til å holde meg til Skarven skoa noen år til.

      Slett