lørdag 6. juli 2013

På jakt etter storfisken i Femundsmarka

Vil vi klare å lure storfisken?

22.06.2013 - 04.07.2013

Endelig var dagen kommet. Sekkene var pakket, siste dag på jobben før ferien var fullført og alt var klart for å sette kursen mot Jonasvollen som skulle være utgangspunktet for vår to ukers tur i Femundsmarka.

Da vi tidligere i år skulle bestemme hvor årets langtur skulle finne sted vurderte vi blant annet Lierne, Tafjordfella og Finnmark. Valget falt til slutt på Femundsmarka. Vi hadde hørt om både positive og negative opplevelser fra andre som hadde vært på tur her, uttalelser som "alt for mye folk etter Monsen var der", "mye søppel" hadde vi hørt flere ganger. Vi ønsket å finne ut om hvordan vår opplevelse av dette området ville bli og valget ble gjort. Det hjalp også med "røverhistorier" om fangst av stor ørret og røye. Dessuten fristet det å utforske mer av Femundsmarka etter vi var på padletur i Rogen-området i 2011 og var bare en snarvisitt over på norsk side.

Etter ei natt på hytte på Jonasvollen tok vi båttaxi til Storvika, strålende service. Vi tok båt med en far og sønn som hadde feriert her de siste syv siste somrene, de fortalte at den såkalte Monsen effekten hadde roet seg betraktelig og man kunne få store deler av marka for seg selv, spesielt utenom fellesferie perioden.

På veg mot Skogtjønna
En kort pause ved Røvoltjønnan

Planen var å slå leir med Skogtjønna, vi hadde en avtale med Bjarne og Jan Erik om å møtes her. Da vi kom hit tok det ikke lang tid før fiskestengene var i bruk, men noe fangst ble det ikke. Ut på kvelden kunne vi skimte to karer som kom gående langs sørsiden av Skogtjønna, da de kom nærmere så vi at det var Bjarne og Jan Erik. Nå bør kaffen være klar var det første som ble sagt, før en kjapp hilserunde. Resten av kvelden ble brukt til kaffe slabberas med kake (takk for den Jan Erik) og noe sterkt attåt (takk til Bjarne for det).

Ivrig etter å prøve fiske.
Leir ved Skogtjønna.

Neste dag ble det fokusert på ørret og røyejakt i Skogtjønna og Abbortjønna, men heller ikke i dag ble det noe fangst å snakke om. Ut på kvelden fyrte Jan Erik og Bjarne opp

St. Hans-bålet og siste rest av de edle dråpene ble drukket. En fantastisk kjekk kveld der vi fikk høre om flere av turene til Bjarne og Jan Erik, de gutta har mye spennende å fortelle. Håper det ikke blir siste kaffebålet vi deler.

Fullt fokus. Jan Erik kan skimtes i bakgrunn.
Kathrine prøver lykken i Abbortjønna.
Kathrine går slukøret tilbake mot Skogtjønna.
Fin dag.
Det ble en fin kveld selv om fiske var dårlig.
Feiring av St. Hans

Da vi våknet neste dag hadde de andre karene brutt leir og vi satte kursen mot Grislehåen, når man er i Femundsmarka må man ha testet en sluk i denne legendariske fiskeplassen. Da vi hadde etablert leir ikke så langt unna oppsynsmannhytte kunne vi se Jan Erik kom gående opp langs elva, han fikk seg en kaffekopp og jeg slo følge opp til innoset. Her fikk han en fin ørret, mens undertegnede ikke fikk noe som helst. Det ble flere turer hit i løpet av kvelden uten så mye som et napp.

Kursen settes mot Grislehåen.
Veldig greit med bro når elven skal krysses.
Ingen fangst i Grislehåen.
Fin leirplass i nærheten av hytten til oppsynsmannen.
Alt dette fikk vi nesten helt alene.

Neste etappe ble til Stortjønna i Grøtåadalen. Vi gikk på nordsiden av Grøtåa og dette ble en slitsom etappe før vi kunne slå opp teltet på den eneste teltplassen som var å finne her. Det sto en tre, fire andre personer å fisket da vi kom, men de gikk etter kort tid. Hadde sikkert leir nede ved elven. Fisk fikk vi en del av i Stortjønna, men snitt størrelsen var vel på ca 150 gram, noe skuffende, men det var da hvert fall fast fisk. Dagen etter ble en teltdag siden det stort sett regnet hele tiden og tåka lå tett over vannet.

På veg mot Stortjønna.
Kathrine er ikke fornøyd med rutevalget.
Kathrine har fortsatt troen.
Kaffepause er viktig.
Denne ørreten fikk livet tilbake.

Ny dag, nye muligheter. Det var fortsatt en del tåke, men det hadde stort sett sluttet å regne. Vi satte nå kursen mot Stortjønna i Krattland, nå skulle storfisken på land! Vi fulgte tråkket som gikk fra Grøtåadalssetra opp til Kratltjønna, vi tok av mot Stortjønna og slo leir mellom Stortjønna og Rundtjønna, der Bjarne hadde vist oss på kartet. Det ble en del fisking første kvelden, men alt vi fikk var en hallkilosabbor i Stortjønna. Neste dag skulle vi prøve noen av de andre tjørnene  Vi kastet,kastet og kastet i timevis, ikke et napp. Humøret mitt ble ganske labert og frustrasjonen økte. Da foreslo Kathrine å fiske på sørsiden av et av de andre tjørnene  som sagt som gjort. Vi fant oss ei vik og kunne nå kaste ut med vind i ryggen. Vi ble begge enige om at her blir vi stående til noen av oss har fått fisk. Etter en liten time roper Kathrine, "fisk!"Jeg tar håven og springer mot henne, fisken raser ut med senen og snella hyler. Plutselig retter stanga seg ut og Kathrine ser skuffa bort på meg,"den gikk". Surt, men nå visste vi at fisken var her, det var tegn på liv, trua var tilbake. Etter enda en time så jeg bort på Kathrine, stanga hennes sto i bøy og hun var stiv i blikket."Har du fisk ?" ropte jeg, "ja, men tror den er liten". Så brøt et beist av en fisk overflaten, vi så det var ei røye, dette er kilosfisk tenkte jeg og sprang bort til Kathrine med håven. Etter noen lange minutter lå fisken trygt på land og begge jublet. Vekten viste 1,5 kg, ny rekord for Kathrine. Veldig kjekt at hun slo min rekord på 1,3 kg, eller kanskje ikke så kjekt. Ehhhh joda, neida, joda.

Mye stein, men målet nærmer seg.
En av veldig få plasser det var greit å slå opp teltet.
Utallige kast utenså mye som et napp.
Dårlig fiske kan gjøre noe med psyken.
Kathrine er på sporet av storfisken.
1,5 kg og ny rekord.
En så fin fisk fortjener et bilde til. Takk til  Bjarne for sluktips.
Foliebakt røye med fløtegratinerte poteter er aldri feil.
Mange spennende tjørner her i Krattland.

Etter tre dager i Krattland helt alene, satte vi kursen mot Korstjønna, via Grøtåadalssetra og Oasen. Ved Korstjønna kunne vi se noen folk på andre siden, vi hadde også truffet på en tre fire personer som var på vei mot Grøtåa. Vi fant en fin leirplass og vi hadde ei overnatting her. Jeg fisket en del i Korstjønna, men fikk kun småfisk. Kathrine lå for det meste å slappet av, hun var fornøyd med fisket så langt, hadde ikke behov for mer mente hun.

Pause ved Grøtådalsætra.
Kathrine i fullt driv. Grøtåa i bakgrunn.
Oasen.
Korstjønna.

Neste dag gikk vi til innoset til Øvre Roasten, ikke langt unna der vi hadde leir ved Grislehåen. Her var det lett å finne leirplass og det så ut som et lovende sted med tanke på fiskeriet. Etter teltet var slått opp kom oppsynsmannen gående, hyggelig kar med navn Torfinn. Han spurte etter fiskekort og hvor lenge vi hadde vært på tur. Forøvrig første gang vi har blitt spurt om fiskekort, ikke at det var noe problem, er jo bare bra at der er en oppsynsmann som passer på litt. Da vi fortalte om fangsten i Krattland var ikke Torfinn overasket, han kunne fortelle at det går mye fin fisk der. Ørret og røye på opp mot fire kg sa han, men den er vanskelig å få, og sjansene er størst på vinteren med pilkestikke. Senere på dagen blir det en del fisking, men vi fikk kun småfisk.
Neste dag traff vi på en kar som kom padlende på en packraft, han hadde planer om å padle opp til Revsjøen, ikke første gang han ferierte her, og det kom nok ikke til å bli den siste. Han kunne fortelle om dårlig fiske på nedre og øvre Roasten. Litt lenger oppe i elven fant jeg en liten kulp, hadde ikke særlig trua, men satte på en sølvfarget spinner og kastet ut i strømnakken. Bang! der satt den, og litt senere lå en fin 6 hektos ørret på land. Glimrende stekefisk og det er lenge siden jeg har blitt så glad for en ørret på litt over hallkiloen. Senere på kvelden sprøstekes den og med rikelig med krydder og ris ble villmarksmiddagen reddet.

Kathrine navigerer oss til neste mål.
Litt filosofering ved teltet.
En mink som lot seg fotografere.
En glad fisker.
Ørret smaker alltid like godt.
Kathrine nyter utsikten mot Øvre Roasten.

Neste dag bestemte vi oss for å gå tilbake til Abbortjønna for å gjøre et nytt forsøk etter storfisken der. Når vi kom hit så vi at det var en del mer her enn når vi startet turen. Tydelig at dette er et populært område, men det er ikke "plagsomt" mye folk, vi finner en leirplass der vi er alene  kan skimte noen på andre siden av vannet, det er alt. Fisken uteblir som forventet og kvelden blir brukt til å drikke opp kaffen og konsumere resten av søtsakene.

Matposen blir tømt ved Abbortjønna,turen nærmer seg slutten.

Siste dag gikk vi til Haugen og ringte til Jonasvollen og bestilte båt-taxi, vi hadde ikke tålmodighet til å vente på Fæmund 2 som skule gå neste dag. Etter en times-tid kommer transporten vår og turen er over.

Snart med Haugen.
Haugen gård.
Turen er ferdig og vi venter på å bli hentet.

For oss ble Femundsmarka en positiv overakelse. At det er så folksomt her stemte hvertfall ikke når vi var der, og vi fikk den følelsen av å være alene som vi setter stor pris på når vi er på tur. Å treffe på noen få folk og slå av en prat er jo bare kjekt, og man kan jo til og med få gode råd om "hemmelige vann" på veien. Det som irriterte oss litt var alle bålplassene, en del folk mener tydeligvs at en må lage sin egen bålplass for at turen skal bli komplett. Vi kunne finne bålplasser med en hallmeters mellomrom, det er unødvendig. Fyr der det har blitt fyrt tidligere er vår oppfordring. Men tross dette er Femundsmarka et område som absolutt er verdt å besøke. Fin natur og mulighet for bra fiske. Kanskje du også får storfisken?

1. Tusen takk for en finfin turrapport!!! :)

Fint blandet med tekst og bilder, og man kan føle at dere har hatt en fin tur.

Keep'em coming :-)

1. Takk for fine ord:) Det kommer mer.

2. Kjempefin tur dere har hatt og utrolig mange fine bilder. Må si det kribler i "femumdsfoten" nå :D
    Herlig å se de flotte bildene av naturen og fisken!
    Hvordan var det med mygg?
    Vi har vært mange ganger i Femundsmarka i september og da er myggen omtrent fraværende.
    Mulig vi drar tidligere i år, august.
    hilsen Berit

1. Hei Berit. Takk for at du leste rapporten. Mygg var det til tider mye av, spesielt i nærheten av Røa. Det var faktisk mer og hissigere mygg i Femundsmarka enn hva jeg har opplevd i Finnmark. Ikke ofte jeg må bruke myggnetting:) God tur!

3. Fantastisk rapport! Nydelige bilder! Takk for hyggelig samvær ved Skogtjønna! Virkelig hyggelig! Den sluken fanger fisk! Jeg tok pen ørret på den i år! :)

1. Takk for det Bjarne. Gleder meg til å lese om dine opplevelser denne sommeren, så håper jeg vi vil møtes rundt bålet igjen. Det var veldig kjekt å møtest.

4. Herlig oppsummering fra turen! Men skjønner ikke helt hvorfor alle får storfisk etter at jeg har reist... Vi får satse på ny tur i nord neste sommer, og da skal jeg stille med sluk for storfisk jeg også :)

1. Takk for det Jan Erik. Gleder meg til neste sommer og all storfisken vi skal lure da. Blir kjekt å dele et nytt kaffibål en plass i det kalde nord;)

5. For en kubbe! Femunden frister helt klart. Og ikke bare på grunn av fisken. Takk for fin rapport :)

1. Takker. Det var en fin fisk ja, du får ta turen selv å se om du kan få noe større;) veldig fin natur i Femundsmarka, og ikke så folksomt som så mange skal ha det til.

6. Flott rapport :-) Har selv hatt flere turer i området - og som dere opplevd variabelt fiske. Anbefaler å ha med en god dose våtfluer og nymfer. Disse kan enten fiske på tradisjonelt vis eller med dupp og som agn i fortom bak en sluk med bred flate som muliggjør sakte innsveiving. ;-)

PS. Det er jo krokholder på stanga, hvorfor risikere å skade stangringen... ;-)

1. Takk for tips om fluer og ikke minst om krokholder:) Har skadet stangringen noen ganger, skal ikke skje igjen. Takk for at du tok deg tiden til å lese om turen:)

7. Flott rapport og flott blogg!!Dette er virkelig friluftsliv på øverste hylle! Thumbs up!