lørdag 17. januar 2015

Lesebrett på tur.

Det føles nesten som jeg legger hodet på hoggstabben når dette blir publisert på bloggen. Nemlig våre erfaringer med et lesebrett av type Kindle Paperwhite.
Nødvendig? Nei. Kjekt? Utvilsomt. Kontroversielt? Absolutt!
Mange mener nok at dette ikke har noe på tur å gjøre, ei heller i en "friluftsblogg". Forstålig nok det. Men jeg drister meg likevel til å si noen ord om lesebrettet. Så er det vel bare å beklage på forhånd til de som føler seg "støtt". Sorry, Mac!

Litt boklesing i de finske skoger.

Det er utvilsomt flott å være på tur, man kan fiske, nyte stillheten rundt leirbålet og oppdage nye og gamle naturperler som setter spor i hjernebarken. Av og til kan derimot været gjøre sitt til at mye av turtilværelsen foregår i teltet. Når regnet plasker på teltduken og nordavinden har kuling i kasta, er det ikke alltid så fristende å bevege seg ute. Når jeg ligger "værfast" i teltet blir jeg fort rastløs, da kommer lesebrettet til sin fulle rett.

Jeg og Kathrine gikk til innkjøp av hver sin Kindle Paperwhite for ca ett år siden. Den ble med på alle våre turer på Nordkalotten sist sommer. Det har vi ikke angret på.

Men la oss ta det praktiske først. En Paperwhite kjøpes på Amazon.com, og den koster ca 1000 kr. Om man kjøper den med innebygd 3g i tillegg til wifi blir prisen noe høyere. Målene er 11,5 cm i bredden og 17 cm lang. Vekten er 210 gram. Ikke så mye i forhold til å dra med seg to tre bøker på tur.

Den tar ikke stor plass i sekken.

Når man ønsker å kjøpe ei bok gjøres dette med Paperwhiten online. Enten ved wifi eller 3g om man har det. Bøkene kjøpes på amazon, til ofte en rimelig penge og utvalget er enormt. I teorien kan du laste ned bøker når du er på tur så lenge der er 3g dekning, men det mest aktuelle blir nok å laste ned de bøkene du måtte ønske hjemme i stuen før turen starter. Amazon selger ikke bøker som er på norsk, så engelskkunnskapene blir fort frisket opp. Når du har valgt en bok trykker du på en link og boken lastes direkte ned på lesebrettet. I skrivende stund registrerer jeg at flere og flere norske bokforhandlere legger ut bøkene til salgs i Kindle-edition.
Hvor mange bøker det er plass til er jeg usikker på, men pr dags-dato har jeg over 30 bøker på lesebrettet og det er langt fra fullt minne.
Noe annet som er veldig greit er leselyset eller skjermlyset som den har. Dette kan reguleres slik du måtte ønske det. Så om du ønsker å lese litt på kvelden når det er mørkt i teltet trenger du ikke hodelykt.

Mye å velge mellom.

Hvor robust denne saken er vet jeg egentlig ikke. Min pakkes sammen ned med ulltøyet i en vanntett pakkpose, og jeg har aldri opplevd at noe har blitt ødelagt eller skadet. Det er det fullt mulig å kjøpe et slags beskyttelsedeksel, men da går selvsagt totalvekten noe opp.

Batteritiden er imponerende uten at jeg har noen konkrete tall å komme med. Det blir sagt at om du bruker boken 30 min hver dag, varer batteriet i tre uker. Dette er nok med skjermlyset avskrudd. Vår erfaring underbygger dette. Batteriet holder lenge.

De fleste gramjegere får vel fnatt når de leser dette. Men for oss er faktisk lesebrettet verdt vekten. Både på den korte helgeturen og turer som varer ukevis. På kvelden leser jeg stort sett enn halvtime før jeg sovner, og det kan fort bli timevis hvis uværet herjer utenfor teltet. Det er heller ikke til å legge skjul på at når det virkelig er en flott dag, der du ligger ute og daffer i lyngen er det helt prima å kunne lese litt i solsteken. Man skal jo kose seg på tur?

Greit å lese litt når fisken ikke vil bite.

Vi angrer ikke på at vi gikk til innkjøp av en slik sak, så får heller vi godta at noen mener dette er unødvendig luksus og vekt i sekken. Vi ser på det som en nødvendig unødvendighet (Om det går an å si). Den har derfor fått plass i sekken på de fleste av turene våre så langt.
Konklusjonen blir vel, at det får være opp til hver enkelt og vurdere om de vil gå til innkjøp av en slik sak. Uansett, vi er ikke i tvil, lesebrettet blir med på mange av våre turer fremover. Om du er en person som bruker å ta med en eller flere (papir)bøker på tur, er et slikt lesebrett et alternativ som absolutt bør vurderes. Det eneste negative med Paperwhiten sammenlignet med en vanlig papirbok, er at den ikke kan brukes til dopapir. Knis.

5 kommentarer:

  1. Tja...la meg nå først si at du fremdeles er innehaver av et fullt brukende hode;)
    Nå er ikke jeg noen lettvekter så for meg ville jeg kommet godt ut av dette med tanke på vekt. En Kindle hadde jeg derimot aldri hørt om før, Overrasket? ikke de som kjenner meg!

    Nei dette er sikkert ikke dumt, men jeg må rett og slett ha boka i hånda uavhengig av om det er inne eller ute!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre jeg fortsatt har et fullt brukende hode:) Ser argumentet med at du må ha boka i hånda. Jeg tenkte det samme selv, men det gikk fort å bli vant til lesebrettet. En klok mann sa vel en gang "smaken er som baken, todelt":) Takk for at du tok turen innom.

      Slett
  2. Har tenkt på dette selv for å få krympet ned litt på vekta av bokstabelen det fort kan bli på de lengste turene. Men har vært usikker på dette med batteritid og lesevennlighet under varierende lysforhold og dermed nytteverdien i det store og det hele. Dette må sterkt vurderes til sommeren. Takk for fin info!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Vi angrer ikke:)

      Slett
    2. Har hatt Kindle i drøye to år nå. Jeg var meget skeptisk før jeg gikk til innkjøp, men bokhyllen var full, og bokeskene i flyttelasset mange.
      Batteritid og lesevennligheten er meget god. Med WiFi avslått, er batterikapasiteten på godt over 1000 sider. Jeg leser som oftest flere bøker før jeg er nødt til å ladde, så jeg har aldri tenkt over det som noe problem.
      Lesevennligheten er prima, du kan stille skrifttype og -størrelse. Lysstyrke kan også stilles, og det er sidelys så det er behagelig å lese selv i et mørkt rom med kun lesebrettet som lyskilde. I sterkt sollys foretrekker jeg å lese på en Kindle, da skjermen reflekterer mindre lys slik at det blir mindre anstrengende for øynene.
      Har ikke tatt med min på tur før. Men skal noen netter alene om to uker, så da blir den med!

      Slett